Wim van der Leegte

Geld is geen drijfveer

Wim van der Leegte is de oprichter van VDL. Het bedrijf draaide verlies toen hij er als 19-jarige stagiair HTS Werktuigbouwkunde zijn vader verving tijdens ziekte. Inmiddels bestaat het concern uit 90 bedrijven met ruim 13.300 medewerkers en een eigen vermogen van meer dan een miljard euro.


Zijn vermogen complexe zaken inzichtelijk te maken is het handelsmerk van Wim van der Leegte. Duidelijkheid, structuur en eenvoud. Het vooral niet moeilijker maken dan het is. In het verlengde daarvan ligt wat hem betreft openheid. "Helder vertellen waar je mee bezig bent, zodat iedereen die met en voor je werkt, precies weet hoe het er voorstaat." Het is mede die opstelling die de aanzet vormde tot de groei van zijn familiebedrijf. Al jaren geleden begon hij zijn medewerkers te vertellen wat een balans is, een resultaatrekening, hoe een uurprijs tot stand komt, hoe je calculeert en nacalculeert en hoe je uren schrijft. "Daardoor kregen ze inzicht in wat alles kost." Het leidde tot een grote verandering in de fabriek. "Het motiveerde mensen enorm dat ze er meer bij betrokken werden. Ze werden erdoor gestimuleerd mee te denken over hoe fouten kunnen worden voorkomen en wat beter kan. Ineens stonden alle neuzen dezelfde kant op."

Benaderbaar

Hoewel het concern inmiddels met ruim 13.300 medewerkers veel te groot is geworden om iedereen persoonlijk te kennen, hecht Van der Leegte er erg aan voor iedereen benaderbaar te blijven. "Want de kracht van VDL zit in onze medewerkers. We doen het met z'n allen." Een ander kenmerk van zijn manier van werken is zijn focus op de cijfers. Hij vindt het belangrijk dat ondernemers precies weten hoe het er financieel voorstaat. Dat hij zelf in een moeilijke situatie is begonnen, vindt hij een voordeel. "Daardoor moest ik al mijn creativiteit aanspreken om eruit te komen."

Eerlijk

Van der Leegte vindt dat ondernemers altijd eerlijk moeten zijn over hun financiële situatie. "Ga nooit toneelspelen met je cijfers. Ik ben altijd eerlijk geweest – ook als het eens minder ging. Daar kom je uiteindelijk het verste mee Dus ook tegen je leveranciers. Niet liegen en beloven dat je snel betaalt als je dat helemaal niet kunt. Vertel altijd precies hoe het zit, ook in penibele tijden. Dan kun je samen kijken of er een oplossing is." En gaat het goed met de business? Een dringend advies van Van der Leegte: steek iedere euro die je verdient terug in je eigen bedrijf. "Zorg dat je nooit te afhankelijk wordt van de bank."

Ingrediënten van succes

Duidelijkheid, structuur en overzicht
Openheid en eerlijkheid.
Diversiteit
Rekenen.

Als jij iets niet kan, zorg dat je mensen aantrekt die het wel weten. Je hoeft als directeur niet de aller slimste te zijn. Als je mensen om je heen verzamelt die slimmer zijn, gaat het niveau van het bedrijf omhoog.


TERUG NAAR De Ambassadeurs