Ranjit Boparan

Blijf groots denken! Blijf groots dromen!

In 1993 richt Ranjit Boparan 2 Sisters Food Group op. Iets meer dan twintig jaar later is het het op één na grootste food-bedrijf van het Verenigd Koninkrijk.


Met gepaste trots vertelt Rajit Boparan over zijn ambitie 'helping feed the nation'. Dat doet hij samen met niet minder dan 23.000 medewerkers. "Ik beschouw iedereen die hier werkt als een collega. Wij zijn een platte organisatie. Dus geen stroop of bureaucratisch gedoe. Als we werkelijk creatief willen blijven denken en de business willen blijven begrijpen, dan doet iedereen ertoe. Dat is zo in een kleine onderneming, waar van iedereen verwacht wordt bij te dragen aan het succes. Waarom zou dat anders zijn in een groot bedrijf? In mijn visie gaat het om luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Naar je klant en naar de mensen waarmee je mee samenwerkt."

Al heeft hij de waarde daarvan pas ingezien door schade en schande wijs geworden, geeft Boparan toe. "Op mijn 18de was ik voor het eerst miljonair. Twee jaar later was ik failliet. Ik begon opnieuw, werd nog eens miljonair en weer ging ik failliet. Mijn ambitie was onveranderd gebleven. Ik wilde een succesvolle business opzetten - de beste zijn en rijk worden. Maar na deze twee faillissementen viel het kwartje en begreep ik uiteindelijk wat ervoor nodig was om mijn dromen écht te laten uitkomen."

Balanced score card

Voor Boparan was dat het inzicht van wat hij noemt de 'balanced score card'. "Ik was goed in sales en operations. Maar om een bedrijf te runnen heb je ook verstand nodig van financiën, personeelsbeleid en productkennis. Alle elementen moeten in balans zijn. Als je zelf de kennis niet hebt op een bepaald gebied, moet je mensen aantrekken die dat wel hebben." Verder onderstreept Boparan het belang van een goede relatie met zijn klanten. Hij verklaart zijn succes met name vanuit de onophoudelijke dialoog. "Elke week besteed ik minimaal twintig procent van mijn tijd aan het praten met mijn klanten. Van hen leer ik wat we goed en wat we fout doen. Waar er kansen zijn. Zo lukt het ons de concurrentie voor te blijven. Alles draait om kwaliteit, service en prijs. Als het je niet lukt de juiste balans te vinden, en als je niet weet wat de klant als de juiste balans beschouwt, ben je verloren."

Ingrediënten van succes

Je krijgt er alleen maar uit wat je erin stopt.
Geloof in jezelf.
Als iemand zegt dat iets niet kunt, beschouw dat dan als de grootste inspiratie die je ooit zal krijgen.
Stay hungry.
Het gaat om het bereiken van dingen die anderen niet hebben bereikt.


TERUG NAAR De Ambassadeurs