Zijn doel is vanaf het begin duidelijk: het behalen van Olympisch goud. Al snel beseft Pieter van de Hoogenband dat om werkelijk te kunnen winnen, om die Olympische plak binnen te halen, hij vooral slim moet gaan trainen.
Tijdens zijn eerste Olympische Spelen in 1996 in Atlanta werd Pieter Van den Hoogenband vierde. "Geen ergere plek," noemt hij het. Voor hem was het toen duidelijk dat hij zich opnieuw moest gaan bezinnen hoe hij zijn droom van Olympisch goud ging vervullen. Het daagde hem al snel dat talent plus vlieguren niet voldoende waren. "Er was meer nodig. Hoe organiseer je succes en wie zijn de sleutelfiguren daarbij."
Van den Hoogenband had tot op dat moment altijd de neiging alles hard te doen. Hij realiseerde zich dat hij moest leren ook rust in te bouwen, te letten op zijn eten en efficiënter te werk gaan. "Maar wat echt cruciaal was, was dat ik zwemmen – een individuele sport – als teamsport ging beschouwen. Ik organiseerde een team om mij heen van allerlei disciplines. Voor mij waren zij de beste ter wereld op hun vakgebied. Het motto van onze onderneming was: Laat Pieter Zo Hard Mogelijk Zwemmen. 'Geef mij de nieuwste inzichten,' vroeg ik, 'en samen gaan we voor míjn goud - en voor goud op jullie vakgebied'."
Ondernemerschap
Sporten en ondernemerschap kwamen zo samen. En nog steeds brengt hij die twee disciplines samen in de Top Sport Community. "Daar leren we van elkaars 'lessons learned'. Zo vertelde Epke Zonderland dat hij wist dat de Chinezen netter turnden dan hij, maar dat hij won omdat hij het lef had er iets aan toe te voegen. Bij zulke verhalen is er een 'Wow!' effect waar je niet omheen kan."
Ondernemers kunnen volgens Van den Hoogeband veel van sporters leren over veerkracht. "Sporters hebben meer verloren dan ze hebben gewonnen. Ook ondernemers hebben momenten dat ze zwarte sneeuw zien. Dat overkomt je vaak als je bent beland op een soort 'point of no return'. De vraag is hoe je met die tegenslag omgaat. Van sporters kunnen ze leren dat je toch gewoon moet doorgaan met het leveren van je topprestatie."
Ingrediënten van succes
Wees jezelf! Als je dat vergeet en je laat je verleiden dan gaat het mis.
De Olympische slogan uit Londen: 'Inspire a generation!' Wij hebben in Nederland de denkkracht om slimmere, duurzame oplossingen te creëren.
Wat is je legacy? Laat je iets mooier achter? Ik denk dat een hoop mensen dat wel nastreven, maar het ook soms weer vergeten.