Al 80 jaar is de Westland Kaas Groep een vertrouwde naam op de wereldwijde kaasmarkt. Eind jaren zeventig stoppen de vijf broers Westland met de verkoop van merkloze kaas en ontwikkelen ze een merkkaas: Maaslander. "Een gouden greep," volgens Henny Westland, de eerste vrouwelijke CEO van het familiebedrijf.
Het motto van de Westland Kaas Groep is 'Vernieuwen brengt in beweging'. "Dat houdt in dat we constant alert zijn dat we het anders doen dan onze concurrenten en dat we blijven innoveren. Het gaat om het behouden van de voorsprong die je hebt." Volgens CEO Henny Westland heeft het familiebedrijf dankzij de relatieve kleinschaligheid de slagkracht om nieuwe ideeën en innovaties snel door te voeren. "Bovendien hebben we geen last van de hete adem van externe aandeelhouders."
Balans
"Alles wat wij doen begint met het luisteren naar de consument. Wat wil hij, naar welke nieuwe producten is hij op zoek? Al zijn je ideeën nog zo goed, als ze niet aanslaan ben je nergens. Je moet dus zorgvuldig te werk gaan en constant de feedback krijgen die nodig is om uiteindelijk het perfecte product succesvol op de markt te brengen. We gaan niet over één nacht ijs. En daar zit dan ook wel meteen een spanningsveld: de juiste balans vinden tussen het ontwikkelen en testen van innovatieve ideeën en tegelijkertijd de vaart erin houden om je concurrenten voor te zijn."
Lef
De eerste vrouwelijk CEO van het familiebedrijf is ervan overtuigd dat alles draait om lef, durf en ondernemerschap. Zij citeert in dit verband haar grootvader: 'Als je de haven niet uitvaart vang je geen vis'. Westland geeft daar haar eigen draai aan: "Als ondernemer moet je stappen durven te zetten. Dat gaat niet altijd vanzelf. Soms geeft dat brokken. Het belangrijkste is om niet op te geven. Vanuit je eigen kracht naar oplossingen zoeken waarmee je je doel kunt bereiken. Dat gaat meestal niet in een rechte lijn, maar met omwegen." Henny Westland wil graag nog een 'tegelwijsheid' van haar grootvader delen. 'Als de deur dichtvalt, gaat er vanzelf weer een raam open.' "Het geeft de ruimte om het lef te hebben door te gaan, de dingen telkens te durven bevragen en met een andere blik te zien."
Ingrediënten van succes
De 'werk'-woorden:
Lef hebben
Durven
Anders kijken
Nieuwsgierigheid
Jezelf blijven
Samenwerken