Guus Meeuwis

Leuke dingen doen met leuke mensen

Het succes van Guus Meeuwis lijkt bijna vanzelfsprekend. In werkelijkheid is het het resultaat van een zorgvuldig uitgestippeld plan. "The magic key is 10.000 uur maken."


'Nee' bestaat niet voor Guus Meeuwis en zijn managementbedrijf Modestus. "Niks is te gek. Alles is het proberen waard. Bij ons wordt geen enkel idee meteen afgeserveerd 'omdat het toch niet gaat lukken.' Zelfs als ík het niet zie, maar een ander gelooft er wel in, is de boodschap: ga ermee aan de slag. Verras me maar en enthousiasmeer me!"

Die instelling kan kan tot unieke projecten leiden. Het mooiste voorbeeld vindt de zanger het optreden in de Royal Albert Hall in 2015. "Dat leek me al heel lang te gek, maar onbereikbaar. Toch ben ik het regelmatig blijven roepen, vijf jaar lang. Op een gegeven moment zie je dat mensen jouw droom overnemen en met je mee gaan denken. Met als resultaat dat ik daar uiteindelijk een geweldig mooi concert heb gegeven! Het is één van de gaafste dingen geweest die ik ooit heb gedaan. Zoiets lukt alleen als je gelooft in elkaars ideeën en niet opgeeft."

Solo

Ooit begon hij als student muziek te maken met Vagant. 'Het is een nacht...' zorgde voor een doorbraak. Na zeven geweldige jaren besloot Meeuwis solo verder te gaan.

Hij ging samenwerken met een nieuw management en een grote platenmaatschappij. Alles werd veel professioneler aangepakt. Het bleek de juiste beslissing. "Een ander begeleidingsteam en nieuwe mensen om me heen, brachten frisse en mooie plannen mee." En tot zijn verbazing ontdekte hij, dat waar hij in zijn studententijd allergisch was voor regelmaat en structuur, hij nu de serieuze - en kritische aanpak heel prettig vond. "Het gaf me het gevoel dat ik ergens mee bezig was wat me verder kon brengen."

Doel bepalen

Zo heeft Meeuwis in de loop der jaren een volwaardig bedrijf om zichzelf en zijn muziek opgebouwd. "Ik ben het 'lijdend voorwerp' en met Modestus zorgen we er voor dat het steeds beter wordt en we nog meer leuke dingen kunnen doen." Sleutelwoorden daarbij zijn: nieuwsgierig zijn, interesses vergroten, luisteren en eigenwijs te zijn. "Maar vooral: het doel bepalen en daar gericht naartoe werken." Hierbij let hij er goed op dat de activiteiten 100 procent bij hem passen: "Ik sta op een podium. Als ik iets uitdraag waar ik niet volledig achter sta, voelt mijn publiek dat meteen."

Ingrediënten van succes

Zorg dat het bij je past, van jouzelf is.
Keihard werken
Vertrouwen hebben en ervoor gaan
Eigenwijs zijn
'Nee' uit je woordenboek schrappen


TERUG NAAR De Ambassadeurs