Fons Jurgens

Een pareltje kan in een modderpoel niet stralen

Met bijna 5 miljoen bezoekers per jaar, staat de Efteling in Kaatsheuvel al jarenlang in de top 5 van Europese attractieparken. "Dat bereiken we door iedere keer weer de verwachtingen te overtreffen," aldus Commercieel directeur en voorzitter van de Raad van Bestuur Fons Jurgens.


De directeur neemt iedere dag bewust de hoofdingang van het attractiepark. Fons Jurgens wil precies zien en ervaren wat de gasten gewaar worden als ze de entree van 'zijn' Efteling passeren. Als je bezoekers een prettig gevoel wilt geven, is het volgens hem belangrijk verder te kijken dan je eigen voordeur. "Als jouw business er netjes uitziet, maar die van de buurman is verslonsd, heeft dat gegarandeerd zijn weerslag op jouw business. Al heb je nog zo'n pareltje opgebouwd, als de rest een modderpoel is, zie je het sieraad niet stralen."

Zeker nu de overheid zich in toenemende mate terugtrekt uit het publieke domein, moeten ondernemers zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving, adviseert Jurgens. "Kijk hoe je samen met collega-bedrijven kunt organiseren dat de buurt schoon en veilig is. Daar heb je zelf ook voordeel van."

Commitment

Hij spreekt uit ervaring. 'Zorgen dat het goed gaat met iedereen om ons heen', is immers de gedachte van waaruit de Efteling bijna 65 jaar geleden is ontstaan. Het doel van een toeristische trekpleister was de arme regio een extra bron van inkomsten te verschaffen.

Vanuit dit beginsel, streeft de Efteling ernaar zoveel mogelijk te werken met toeleveranciers en dienstverleners uit een straal van 20 tot 30 kilometer. "We willen graag dat de plaatselijke middenstand meeprofiteert van ons succes. Los van feit dat het praktisch is, zien we dat het voor extra commitment bij de mensen uit de regio zorgt."

Maar ook een substantieel deel van de 2500 medewerkers is afkomstig uit de directe omgeving. Daar speelt ook hun gastvriendelijkheid een belangrijke rol in. Jurgens: "In (midden) Brabant woont nu eenmaal een bepaald soort mensen: authentiek, gastgericht, maar niet zo overdreven als de Amerikanen. Precies wat we nodig hebben om het onze gasten heel erg naar de zin te maken."

Betovering

Los daarvan steekt het bedrijf er zelf ook veel energie in om het complete team volledig mee te nemen in de Efteling-filosofie. Daarom doet iedere medewerker mee aan het programma Betovering. Ongeacht of het een tijdelijke hulpkracht is of een lid van de Raad van Bestuur. Dat traject start op het moment dat iemand begint te werken bij de Efteling en wordt door de hele loopbaan heen geweefd. Het is volgens Jurgens onontbeerlijk dat je als organisatie iedereen continue blijft meenemen in alle ontwikkelingen. "Het zijn immer de medewerkers die de Efteling maken of breken. Ik kan hier nog zo'n fantastisch verhaal vertellen, als zij niet vriendelijk zijn voor de gasten, heeft dat geen enkele zin. We hebben het serieus opgepakt en ik weet nu zeker dat iedereen een gemotiveerd verhaal kan vertellen over wie we zijn, wat we doen en waarom we het doen."

Ingrediƫnten van succes

Verwonder je gasten
Betover je medewerkers
Zorg voor je omgeving


TERUG NAAR De Ambassadeurs