Bjorn Kuipers

Sta open voor kritiek en wees coachbaar

Bjorn Kuipers is supermarktondernemer en internationaal voetbalscheidsrechter. Hoewel zijn winkel pas anderhalf jaar was omgebouwd tot Jumbo, werd het team van Jumbo Oldenzaal Kuipers eind 2016 winnaar van de Gouden Jumbo.


Hoewel hij al heel jong wist dat hij – net als opa- een eigen zaak wilde hebben stimuleerden zijn ouders hem eerst te gaan studeren, zodat hij elders kennis en ervaring op kon doen. Een hele nuttige basis, vindt Bjorn Kuipers. Al had hij toch nog heel veel te leren, toen hij bij zijn vader in de supermarkt begon. "Je kunt van alles wíllen in je leven - en moeite doen om het te bereiken - maar je moet het ook wel kúnnen. En of dat zo is….dat ondervind je gaandeweg. Heel veel dingen leer je pas als je meer ervaring hebt."

Volgens Bjorn Kuipers valt er dan ook niet aan te ontkomen dat je als beginnend ondernemer regelmatig onzeker bent. "Iedereen die bezig is iets op te bouwen zal zich op meerdere momenten vertwijfeld afvragen, 'gaat me dat wel lukken." Zelf heb ik dat ook meegemaakt. Maar als je erin slaagt toch telkens weer een stapje vooruit te zetten, geeft dat zelfvertrouwen. Langzamerhand krijg je meer vaste grond onder je voeten en weet je of je in staat bent datgene te doen wat je voor ogen hebt."

Coachbaar

Om zover te komen is snoeihard werken alleen niet genoeg, weet de scheidsrechter annex ondernemer. "Het is essentieel dat je tegen kritiek kunt en openstaat voor op - en aanmerkingen van anderen. Zorg dat je coachbaar bent. Bereid om van anderen te leren. Dat heeft mij absoluut verder gebracht."

Verder is Bjorn Kuipers is een groot voorstander van open communicatie. "Het draagt ertoe bij dat je mentaal in topconditie blijft. En wees vooral niet te flauw als je met je neus ergens tegenaan loopt. Ook dat hoort erbij. Daar word je alleen maar sterker van. Als je niet weerbaar bent en niet om kunt gaan met fouten en kritiek, kun je geen volgende stappen zetten."

Jumbo

Kuipers waarschuwt wel succes nooit 'for granted te nemen'. Hij is door schade en schande wijs geworden op dit vlak. Zijn winkel draaide als C1000 heel goed. Nadat het werd omgebouwd tot Jumbo, liep hij ineens tegen allerlei onverwachte problemen aan. Hij ging keihard met zijn team aan de slag om te zoeken naar manieren om de draad weer goed op te pakken. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat zijn winkel vorig jaar de Gouden Jumbo in de wacht sleepte. "Zo blijkt maar weer dat als je met tegenvallers wordt geconfronteerd, je constant moet blijven zoeken naar wegen om het tij te keren. Dat is ons helemaal op eigen kracht gelukt. Voor mij zijn dit de grote kicks van het ondernemerschap."

Ingrediënten van succes

Je kunt nog zoveel dingen in een reageerbuisjestoppen: als je geen plezier hebt in je werk en niet voldoende passie en liefde voor het vak, ga je nooit winnen en nooit topondernemer worden.


TERUG NAAR De Ambassadeurs