Ben de Groot begon van onderaf bij het familiebedrijf. Sinds hij CEO is bij De Groot Fresh Group is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste spelers in de Nederlandse groente- en fruitbranche.
Zijn droom was een betrouwbaar specialist in AGF voor de retail te worden. Niet de grootste, maar wel de beste. Ben de Groot: "Dat klinkt simpel, maar AGF is een moeilijk product, waarbij de natuur de kwaliteit bepaalt. En de retail was destijds nog een lastige markt, met veel kleine transacties die kostentechnisch nauwelijks interessant waren. Toch had ik het gevoel dat daar toekomst in zat. En dus ging ik ermee aan de slag."
Zijn ervaring is dat de meeste ondernemers die op zoek zijn naar snel succes, kiezen voor een business die eenvoudig te realiseren is. "Ze kopiëren iets wat zich al bewezen heeft. Hooguit lukt het even op de korte termijn. Ik ben er echter van overtuigd dat als je iets wilt bereiken, je niet moet doen wat anderen doen. Alleen door je eigen weg in te slaan kun je je onderscheiden."
AGF
Wat De Groot voor ogen had, was het creëren van langdurige relaties, gebaseerd op samenwerking en vertrouwen. "Als je werkt met betrouwbare partners of ketens met wie je goede onderlinge afspraken maakt, heb je daar ook op lánge termijn profijt van. En dat is wat je als ondernemer graag wilt."
Maar hoe goed de samenwerking en de relaties ook zijn, Ben de Groot vindt het cruciaal dat zijn bedrijf op eigen kracht blijft opereren. "Zorg dat je onafhankelijk bent van je klanten. Het is prima als je bevriende connecties hebt, maar probeer ze vanuit zakelijk perspectief op te bouwen. Als je samenwerkt 'omdat je vriendjes bent', gaat het nogal eens mis."
Lange termijn
Rond 2011 beleefde het bedrijf een turbulente periode, waarin De Groot werd geconfronteerd met uiteenlopende problemen. "Het was een verschrikkelijke tijd. Maar je bent ondernemer en moet door. Ik hield mezelf voor dat ik me moest richten op de lange termijn. Vasthouden aan datgene waarin we geloven: betrouwbaarheid, service en flexibiliteit. Het heeft zijn vruchten afgeworpen. De Groot Fresh Group is er sterker dan ooit uitgekomen."
Ingrediënten van succes
Simpel blijven denken
Hard werken, niks komt vanzelf
Mensen motiveren
Voetjes op de grond
Voorkom dat je teveel haantjes hebt rondlopen. Die maken je bedrijf echt stuk.
Spiegelen: dat is de rode draad in onze onderneming. Zo krijgen we meer inzicht in het doen en denken van anderen.